Nowa jakość w oświetleniu szkolnym

Nowa jakość w oświetleniu szkolnym

Sale lekcyjne i wykładowe, podobnie jak wszystkie pomieszczenia użyteczności publicznej, objęte są normami dotyczącymi prawidłowego oświetlenia. Niestety, ze względu na nieobowiązkowy charakter norm, niezwykle rzadko są one brane pod uwagę w polskim szkolnictwie.

Najczęściej stosowanym źródłem światła w polskich szkołach są niskiej jakości świetlówki. Systemy oświetleniowe wykonane z użyciem tego typu opraw wiążą się z szeregiem wad i niedogodności, które trudno jest wyeliminować.

Powszechną bolączką opraw świetlówkowych jest męczące wzrok migotanie, długi czas rozświetlania, oraz niska trwałość. Świetlówki charakteryzują się szybkim spadkiem strumienia świetlnego, w związku z czym zapewnienie stale odpowiedniego poziomu naświetlenia wymaga częstej wymiany źródeł, co wpływa znacząco na koszty eksploatacji oświetlenia. Konieczność utylizacji zużytych świetlówek podnosi owe koszta jeszcze bardziej.

Należy pamiętać, że oświetlenie ma znaczący wpływ na organizm człowieka, a w szczególności człowieka młodego, dorastającego. Nieodpowiednio zastosowane oświetlenie niskiej jakości może powodować rozdrażnienie, problemy z koncentracją, a w skrajnych przypadkach skutkować nabyciem bądź utrwaleniem wad wzroku. Uczniowie i nauczyciele spędzają w murach szkoły bardzo wiele czasu w ciągu roku, dlatego warto zadbać o ich zdrowie i komfort nauki.

Zodnie z aktualnie obowiązującą normą EN 12464 – 1:2011 standardowe klasy lekcyjne powinny być wyposarzone w oświetlenie zapewniające minimalnie 300 lux natężenia światła na poziomie płaszczyzny roboczej — standardowo przyjmuje się wysokość 0,85m. Wszelkie pracownie, sale do zajęć praktycznych, biblioteki, Aule i sale wykładowe wymagają już natężenia w wysokości 500 lux, a pomieszczenia przeznaczone do wykonywania prac szczegółowych (rysunek techniczny itp.) — nawet 750 lux.

Równie ważnymi aspektami szkolnego oświetlenia są jego równomierność, oraz współczynnik olśnienia. Stosunek minimalnego natężenia oświetlenia do sredniego, w danym pomieszczeniu, nie powinien być niższy niż 0,60. Z kolei współczynnik olśnienia (UGR) przekraczający 20 może w dłuższej perspektywie powodować zmęczenie wzroku.

Wymienione wyżej czynniki są absolutną podstawą, niezbędną dla zapewnienia przyjaznego człowiekowi, komfortowego oświetlenia. Oczywiście nie wyczerpują one tematu, aby zaprojektować najlepiej dopasowane i najkorzystniejsze systemy oświetlenia należy także wziąć pod uwagę:

  • Temperaturę barwową oświetlenia
  • Współczynnik oddawania barw
  • Bryłę fotometryczną zastosowanych opraw
  • Rozmieszczenie opraw
  • Współczynnik odbicia ścian, sufitu i podłogi — jest on ściśle związany z kolorem i materiałem wykonania tych powierzchni
  • Układ pomieszczenia, rozmieszczenie mebli, sprzętu itp.

Znajomość tak szczegółowych zagadnień, wieloletnie doświadczenie, oraz nowoczesna technologia którą dysponujemy, pozwalają nam zaproponować Państwu skuteczne rozwiązanie na miarę XXI wieku.

Panele LED Renovis GEMINI przystosowane do montażu natynkowego i wtynkowego, o szerokiej gamie mocy i wymiarów znajdą zastosowanie w każdej sali lekcyjnej jako doskonały zamiennik przestarzałych rozwiązań rastrowych. Całkowicie przyjazne dla wzroku, pozwalają skupić się na tym, co w szkole naprawde ważne. Dzięki długiej żywotności oraz niskiemu poborowi mocy elektrycznej, szkoły mogą na długie lata zapomnieć o kosztach eksploatacyjnych oświetlenia, mnożyć oszczędności i planować kolejne inwestycje.